Selasa, 23 Oktober 2007

KESENIAN & KEBUDAYAAN

Blog Mengenai Boria di Internet


BUKIT MERTAJAM : Bekas penerbit album Hijau kuning yang meletup satu ketika dulu Omar Mohd Hashim atau lebih dikenali sebagai Omara telah membina sebuah blog yang berkiatan dengan boria. Blog tersebut dikenali sebagai Warisan Boria dan boleh dilayari di http://warisanboria.blogspot.com/

Menurut Omara idea ini timbul selepas usaha membina laman web umum bersama seorang rakannya terbantutu ditengah jalan. Ketika itu beliau buta tentang dunia web/blog telah mengupah sesaorang di Alor Setar untuk membinanya tapi malangnya apa yang tidak kena usaha itu mati ditenggah jalan. Orang yang mengambil upah membuat web yang dikenali melalui web tidak mahu menjawab panggilan dan akhirnya web itu pun hilang begitu saja.

Belajar dari pengalaman itu akhirnya beliau memberanikan diri mendekati dunia membina blog dan akhirnya terlintas idea membina blog mengenai boria. Bahan-bahan mengenai boria memamg banyak berada dalam simpnanannya.

“Kini saya puas satu-satunya warisan rakyat negeri Pulau Pinang sudah dapat dilayari sesiapa saja di seluruh pelusuh dunia. Kini sudah terdapat 1677 pelawat yang melayari blog tersebut. Saya yakin blog ini pasti akan mendapat kunjungan lebih ramai jika orang telah mengetahui kewujudannya.”

“Blog ini akan menceritakan perkembangan boria masa kini, boria di sana sini, tokoh-tokoh boria dan sebagainya. Jadi saya menyeru kepada mereka yang ingin tahu mengenai boria sila lawati blog ini.” Katanya kepada Bicara Ummah.

Omara yang kini merupakan Penggiat kesenian, kebudayaan dan warisan. *Penulis skrip dan rangkap karangan boria. *Penasihat dan pelakon sketsa boria. *Penulis, rekabentuk grafik media cetak, penerbitan buku dan majalah. *Penerbitan album rakaman. *Pengurusan artis, muzik dan persembahan pentas. *Mengurus warisan boria dan ghazal parti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan