Khamis, 6 Mac 2008

PENGAKUAN DR. MAHATHIR TERHADAP ISU DSAI

DSAI TIDAK LAKUKAN APA-APA KESALAHAN
PADA bulan September 1998 seluruh negara gempar apabila Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (kini Tun) selaku Perdana Menteri Malaysia telah bertindak memecat Timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau telah memecat Datuk Seri Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri dan kemudian diikuti pemecatan sebagai Timbalan Presiden UMNO dan ahli UMNO.

Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad telah memberikan melemparkan pelbagai tuduhan dan mengheret Datuk Seri Anwar kemuka pengadilan. Segala pertuduhan itu kelihatan begitu sukar untuk dibuktikan namun disebabkan kekuasaan yang ada ditangan akhirnya Datuk seri Anwar terpaksa merengkok dalam penjara.

Kini tersebar CD pengakuan Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (kini Tun) yang mengatakan beliau telah menyalahguna kuasa dan sebenarnya Datuk Seri Anwar tidak
melakukan apa-apa kesalahan. Ucapan itu di percayai dirakam selepas Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad gagal menjadi perwakilan UMNO Kubang Pasu dan sebelum Pilihanraya Ijok. Ikutilah transkrip penuh CD tersebut.

TRANSKRIP UCAPAN TUN DR. MAHATHIR

BERKENAAN dengan masalah negara umpamanya. Masalah negara adalah tanggungjawab kita mungkin lima tahun sekali kita keluar untuk mengundi selain itu kita tidak perlu buat apa-apa dan biarkan saja. Kalau kita lihat sesuatu yang tidak harus dilakukan di depan kita, kita tutup mat saja, dengan itu kita tidak perlu bertindak, tidak perlu diganggu dengan fikiran yang merunsingkan.

Percayalah kalau kita sebuah negara demokratik mempunyai rakyat yang mengutamakan diri sendiri saja maka demokrasi tidak mendatangkan faedah kepada kita. Lebih buruk lagi ialah apabila didapati rakyat dan pemimpin-pemimpin mereka bukan saja sanggup tutup mata, tutup tutup teliga dan tutup hidung dan juga mereka rela kalau ada sesuatu diberi untuk disumbat dalam teliga, sumbat dalam mulut dan sumbat dalam hidung supaya tidak bau busuk dan nampak elok dan tidak dengar benda-benda yang tidak menyenangkan.

Kita boleh disumbat dengan duit, kontrak dan AP. Apabila dapat benda-benda ini, apa perlunya kita beri perhatian kepada negara kita, tak perlu kerana kita sudah hidup senang- lenang. Apa yang berlaku pada negara kita tidak perlu ambil tahu. Tapi ingatlah, kalau ini sikap kita, akhirnya anak kita, cucu kita akan hidup merana kerana kerana negara tidak lagi akan memerintah untuk bkebaikan penduduknya. Tapi kalau kita memberi perhatian, kepada apa yang berlaku disekeliling kita, tapi mereka pengamal demokrasi itu sedar akan tanggungjawab mereka maka akan berhasillah demokrasi.

Apabila kerajaan telah sampai kepada satu tahap menggunakan polis untuk menghalang orang tertentu bercakap. Ini bukanlah satu bukti pihak tertentu ini membuat sesuatu yang baik untuk parti UMNO. Saya juga menyalah gunakan kuasa, masa saya dulu lihat Datuk Seri Anwar apa jadi kepadanya? Saya tangkap. Saya taruk masuk tahanan. Semua orang nampak saya tangkap Datuk Seri Anwar. Bukan ada sebab apa pun… tak dak, tak ada sebab apa pun. Bukan ada apa-apa kesalahan apa-apa yang dilakukan oleh Datuk seri Anwar, tak dak lansung. Ini adalah satu kezaliman. Tapi masa itu susah sikit, ada kuasa susah sikit. La ni dah tak dak kuasa bolehlah buat apa-apa cadangan.

Tuan dan Puan, saya terima kasih kerana diberi peluang ini untuk bercakap sikit, mungkin apa yang saya perkatakan disini tidak akan menyenangkan orang tertentu terutama kepada pemilihan-pemilihan tertentu mungkin ini ucapan khas untuk parti. Tetapi kalau kita buat pekara seperti buta-tuli dia tidak akan menyampaikan mesej kepada pihak tertentu.

Sama ada apa yang dilakukan oleh baik atau buruk kita lihat sekarang ini, kutuk orang yang dahulu memilih kita. Kalau kita kutuk maka dapatlah, kekalkan kedudukan kita, kita buat. Peduli apa! Semua ni orang pilihan saya juga. Ada yang jadi Perdana Menteri.
Sebagai orang melayu ni, kita selalu kenang budi.

Saya ingin ingat kita semua bahawa kalau kita sayang kepada bangsa jangan terlalu sayang pada diri sendiri. Orang yang sayang kepada bangsa ,kadang-kala mesti belakangkan kepentingan diri. Kalau kita tak dapat 5 juta, kita tak apalah, bangsa senang. Kalau kerana RM200 boleh buat macam-macam saya ingat bangsa kita tak kan kekal seperti dahulu.

Apa nama,ini bukan soal Khaled Ibrahim ataupun soal isu ataupun isu prinsip. Kalaulah Khaled menang akan jatuhkah kerajaan Malaysia? Tetapi kalau Khaled ni dikalahkan dengan teruk maka, ini membuktikan kesayangan rakyat kepada Datuk Abdullah Ahmad Badawi. Saya yakin Najib akan membuat kenyataan, rakyat yakin akan kepimpinan Datuk Abdullah.. Di Batu Talam, ini menunjukkan betapa rakyat sokong Mr.Clean. Menang di Machap statements yang sama. Saya dah duga, lepas ni di Ijok membuktikan kesannya ,kesayang rakyat kepada Mr.Clean. Kerana kita semua orang yang clean. Orang-orang yang lain sebenarnya tiada kiatan yang pentingnya sama ada kita nak buktikan Mr. Clean is clear or not clean?.

Tetapi yang jadi masalahnya ialah ugutan. Kalau ada sesiapa yang cuba calon lain maka pencalonan itu akan terima macam-macam tekanan daripada pihak tertentu. Ini tidak harus dibuat. Sekarang ini, siapa yang mencalon dia akan jadi orang kuat, yang dicalon akan menjadi mangsa dan mana-mana rakyat yang sanggup mengundang atau menjemput orang-orang ini untuk bercakap, bahagian itu akan menjadi mangsa. Ini macam sikap ‘police state’ tak boleh buat sesuatupun, macam saya sekarang ini.

Alhamdullilah, hari ni saya pi banyak tempat juga, dah 14 jemputan yang ditarik balik kerana polis panggil mereka dan suruh mereka tarik balik. Suruh polis ugut orang, tak ada undang-undang. “That is no law give permit to ask a police officer to threaten people. That is happening to those people who invited me. I dont know what her you have been call up or not, you should be very happy but I know a lot of people in Baling in many other places was threated.”

Jangan ada orang ugutan, jangan anggap orang yang melawan kita itu sebagai musuh dan kita cuba hapuskannya. Sebenarnya semasa saya ..minta maaflah saya cakap sikit berkenaan diri saya ini, semasa saya jadi Perdana Menteri banyak orang menentang.
Lepas tu, habis tu habislah kita ambil dia balik ambil Menteri , jadi Timbalan Perdana Menteri, dan jadi Perdana Menteri pun.Patutnya tak bolehlah. Ini kalau ada sapa soal macam saya cakap saya, cari jalan nak tutup mulut. Ini demokrasi modenlah saya tak berapa berkenan demokrasi, jawapannya senang saja saya tidak pernah meminta maaf kepada Perdana Menteri. Saya minta maaf daripada orang ramai kerana saya telah membuat penjelasan yang tidak asas. Kalau saya cerita pada Tuan tuan dan puan-puan disini hendak yang terbaik, saya harus minta maaf disini dengan tuan-tuan dan puan-puan bukannya orang lain.

Tiada siapa saya tak tau la bangkit ada orang yang lebih dah yang beritahu tanya orang tu lah. Saya tak tahu. Jangan tanya saya la. Soal Khairy Jamaluddin, ini adalah satu yang begitu brillion sekali. Biasanya orang yang menang tanpa bertanding ini adalah orang yang sudah lama berkecimpung dalam UMNO yang biasa bertanding tetap selalu menang, orang semacam itu itu biasanya orang yang menang tanpa bertanding Lihifirstive terus budak baru yang tak pernah !!! …Masuk-masuk menang-menang pasai apa kerana budak-budak lain tak boleh lari. Tak boleh lari kerana diikat kaki. Lain kali kalau ada pertandingan tengoklah kaki siapa yang kena ikat kaki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan