Isnin, 6 April 2009

BUKIT GANTANG DAN BUKIT SELAMBAU MILIK PR

DATUK Seri Najib Tun Razak yang baru saja dilantik menjadi Perdana Menteri ke-6 negara bakal menerima tamparan hebat yang pertama apabila parti pimpinan beliau dijangka kecundang di tangan calon Pakatan Rakyat di Parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau.

Walaupun selepas perlantikan beliau sebagai Perdana Menteri beliau telah membebaskan 13 orang tahanan ISA, menarik balik pengharaman penerbitan akhbar Harakah dan Suara KeADILan dan memberikan jaminan dalam proses mengkaji semula ISA dan kemasukan semula bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir diyakini tidak akan memberikan banyak kesan terhadap keyakinan rakyat terhadap BN khususnya kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ini kerana sebelum perlantikan pelbagai isu besar telah dikiatkan dengan Datuk Seri Najib. Sepatutnya Perdana Menteri lepas Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi yang kini bergelar Tun menubuhkan Suruhanjaya bebas bagi membersihkan imej Datuk Seri Najib yang telah tercalar akibat dikiatkan dengan pelbagai dakwaan. Perlantikan terus Datuk Seri Najib bukan saja bukan saja menjejaskan imej Datuk Seri Najib di mata rakyat malah di mata para pemimpin di seluruh dunia.

Begitu juga dengan kemasukan Tun Dr. Mahathir di saat-saat isu perlembagaan negeri Perak serta tindakan Sultan Perak meminta Menteri Besar Pakatan Rakyat Datuk Seri Ir. Mohd Nizar Jamaludin meletak jawatan sebenarnya mengundang masalah. Kekebalan institusi Raja-Raja Melayu sebenarnya dihapuskan oleh Tun Dr. Mahathir. Apabila isu ini muncul rakyat kebanyakan mula sedar bahawa kesilapan besar rakyat menyokong tindak kerajaan Tun Dr. Mahathir meminda perlembangaan negara adalah sesuatu yang merugikan orang melayu itu sendiri.

Jesrteru itu tindakan awal Datuk Seri Najib dan kemasukan semula Tun Dr. Mahathir tidak banyak memberikan kesan kepada kepercayaan dan keyakinan rakyat sepertimana yang berlaku diawal kepimpinan Datuk Seri Abdullah dulu.

Disamping itu faktor pemilihan Ismail Saffian yang hanya bekas Ketua Penerangan UMNO Bahagian Bukit Gantang juga bakal memberikan kesan. Ini kerana rata-rata harakah kepimpinan UMNO Bahagian yang masih memegang jawatan pasti merasa tidak senang dengan pemilihan ini. Perkara yang sama berlaku kepada Datuk Arif Shah yang tidak memegang sebarang jawatan dalam UMNO bahagian telah dipilih sebagai calon BN dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh baru-baru ini. Nampaknya UMNO mengulangi kesilapan yang sama, rata-rata kepimpinan UMNO memang suka menikam kawan dari belakang.

Ramalan keputusan Pilihanraya Parlimen Bukit Gantang mendapati calon Pakatan rakyat Datuk Seri Ir. Mohd Nizar Jamaludin diramal bakal menang dengan undi sebanyak 6774 undi. Datuk Seri Ir. Mohd Nizar Jamaludin dijangka bakal merais undi sebanyak 28,294 undi, calon BN Ismail Saffian pula dijangka mengumpul 21,520 undi sementara calon bebas Kamarul Ramizu Idris dijangka mendapat hanya disekitar 560 undi.

Manakala bagi DUN Bukit Selambau calon Pakatan Rakyat dari Parti KeADILan Rakyat S. Manikumar dijangka akan memang dengan majority 3,291 undi. S. Manikumar dijangka akan mengumpul 16,465 undi dan calon BN dari MIC yang diwakili oleh Datuk S.Ganesan dijangka mampu merais 13,174 undi.

Bagi calon-calon bebas dijangka rata-rata akan merais lebih kurang 20 undi bagi seorang calon. Jumlah besar undi kepada calon bebas dijangka akan mengumpul 2,600 undi. Undi daripada pemilih melayu akan lari sebanyak 1,400 undi kepada calon bebas, undi pengundi Cina akan lari 200 kepada calon bebas dan undi pengundi India pula akan 1200 undi.

Sementara DUN Batang Ai di Serawak dirasakan BN akan terus menguasainya tapi menghadapi sedikit saingan daripada calon Pakatan Rakyat yang diwakili oleh calon Parti KeADILan Rakyat.

Sekiranya ramalan ini menjadi kenyataan di mana Pakatan Rakyat berjaya memenangi dua daripada tiga pilihnaraya kecil ini memberikan makna yang hayat BN dan UMNO sudah sampai ke penghujung. Ada dikalangan pemerhati politik yang mengatakan bahawa Datuk Seri Najib adalah Perdana Menteri terakhir daripada BN dan UMNO. Ramalan ini bertepatan dengan berakhirnya teori RAHMAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan